"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Thursday, October 31, 2013

Saja Nak Kongsi

Assalammualaikum...

Lama dah x tulis blog ni,.. Just nak share something yang bagi saya sangat teruja utk di share dgn kaum Hawa di luar sana. Kali ni, ana post tentang isu pengjagaan kulit wajah. Nak tahu tak, dulu ana ni jenis gadi yang menghadapi masalah kulit sensitf. Kalau ana silap pakai pembersih wajah or krim something mula lah tumbuh jerawat pd wajah ana. Kadang-kadang tu terasa malu sgt nk keluar rumah sbb masalah kulit wajah ni. Tanda-tanda kulit wajah kita sensitif adalah seperti :

1. kemerah-merahan apabila terkena cahaya matahari
2. gatal-gatal
3. Mengelupas
4. kerap tumbuh jerawat yg halus di bawah dagu.
5. dan byk lagi.

selalunya lain org, lain tanda-tandanya. Tetapi tanda-tanda di atas kerap berlaku pada ana. So, utk menutup cela yg ada di wajah, ana selalu pakai alas bedak. Sebenarnya, dgn memakai alas bedak, ianya akan menyebabkan kulit jadi lebih bermasalah kerana alas bedak tersebut akan menutup pori-pori yang terdapat pada kulit wajah. 

Suatu hari kawan ana perasaan masalah kulit wajah ana ni. Lalu dia syorkan ana guna satu produk yang bagus utk di cuba. Ana berasa was2 juga sbb dh banyak produk yg ana cuba. Dari yg mahal sampai la yg murah, semuanya tiada hasil. Malah ana juga sampai nk cuba pergi buat rawatan muka di pusat rawatan kulit wajah, tp memandangkan kosnya sampai mencecah ribuan ringgit, ana lupakan saja. Jadi ana tanya produk yg dia nak bg ana guna tu, bagus ke tak. Dia kata cuba dulu.

ni la produknya


harganya lebih kurang average rm20-rm28. Kadang2 offer sampai tinggal rm19.90.  
boleh cari dekat farmasi-farmasi tertentu sahaja. Mcm Guardian,.tapi kadang-kadang ada. Better kalau nak beli tanya pada ahli farmasi dulu.

Sebenarnya ISODERM ni byk kegunaannya:

Untuk shower gel
Untuk pencuci intimasi
Untuk pembersih muka

mengandungi pH 5.5

sebab apa yang berkulit sensitif perlu pakai ISODERM?
Sebenarnya sebab kenapa kita pakai apa saja produk tak ada kesannya, sebab kulit muka kita dah berasid. Ye la produk muka yang ada skrg ni byk yang mengandungi asid yg boleh merosakkan kulit wajah dan menghilangkan pH kulit wajah kita. Jadi kita kena jadi produk yang boleh meneutralkan balik kulit wajah kita. So cari lah kat farmasi pencuci yang mempunyai kadaran nilai pHnya 5.5. insyaAllah, masalah kulit wajah kita akan selesai tapi......

kita kena la rajin n banyakkan bersabar..

Ana faham, ramai wanita kat luar sana kalau nak cantik mesti nak cepat. Macam tu juga kulit wajah,.nak kesan yang cepat. Sebenarnya x bagus produk yang memberi kesan yang cepat. Bahan yang digunakan mesti mempunyai sifat asid yang tinggi.

Ana guna ISODERM ni sebelum ana kahwin,. lagi 3 bulan nak tunang. Satu botol ISODERM boleh tahan sampai 3 bulan,. kadang2 kalau kita betul pakai dalam 4-5 bulan juga. Sangat2 bebaloi dan menjimatkan. Satu titik sahaja,.dan kita gosok dgn air sehingga berbuih then kita sabunkan pd kulit wajah.  Tunggu sampai kering,.baru lah kita bilas.

Bila dah pakai ISODERM

1. Elakkan memakai alas bedak.
2. Elakkan memakai bedak yg tebal (boleh pakai tp nipis shj)
3. Jangan memakai sebarang produk penjagaan muka yg lain.

sekarang ni dah 3 tahun ana menggunaka ISODERM, hasilnya amat ana berpuas hati, Bila kulit wajah kita dah semakin baik,. kita boleh lah pakai produk lain yang ada di jual di luar Contoh macam Fair&Lovely, SKII, Safi ke or apa2 je janji yang di jamin kandungannya selamat. Ana syorkan gunalah produk yang di jual di pasaran. Jangan produk yang di jual oleh pengasas2 seperti Nur_z ke, ST or Nata_ya ke,. sebab sah2 produk ini akan menipiskan kulit wajah kerana kandungan asidnya.

Sekarang ana guna pencuci dan pelembap Fair&Lovely sahaja.
krim pelembap
pembersih muka


Murah dan sangat bagus. 
Dan terbukti hasilnya bila ana pakai
Kulit yang kusam menjadi semakin cerah dan bermaya.
Parut pun makin hilang dan pudar.

Hasilnya...ana dah dapat kulit wajah yang baik.
Syukur alhamdulillah...thanks Allah

juga amalkan doa ini...


Petua dan Amalan Supaya Isteri-Isteri Sentiasa DARA.

Ustazah Dr. Fatimah Zahra yang menurunkan petua ini untuk kaum ibu supaya menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah Al-Waqiah.

('Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan) Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan diri luar dan dalam.

Cara-caranya:

Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah 1x, Ayatul Qursi 1x dan Surah Al-Waqiah, ayat 35-38 sebanyak 7x. Tiup dalam air dan minum. Niat dalam hati untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumahtangga. 


Maksudnya:   

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa. (35) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh). (36).Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya(37) Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan (38)"





Suhaiza Shuhaimi/AllahisEnoughforMe/31 Oct '13/23:23 at my hostel

1 comment:

Unknown said...

Salam ana.. Lama tak kulit ana sembuh selepas gunakan ISODERM? Sbb sy pun nak sembuhkan kulit alergi sy.. Kebetulan nak dekat bertunang.. Tp kulit muka dah kusam.. Ana ada guna apa2 pelembap tak?