"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Sunday, May 17, 2015

Suami Muda Vs Isteri Tua


"Mudanya husband dia. Tak pandan langsung!"

"Dengar kata isterinya tua lapan tahun dari nya.."

"Macam dah tak ada anak dara yang muda kat dunia ni agaknya.."

Kita mungkin pernah dengar dialog-dialog seperti di atas kala kita menjadi tamu di majlis walimah sahabat2. Tak kurang juga, mungkin mak menakan (saudara) kita sendiri yang mengeluarkan ayat2 pedih begitu. 

       Sebelum kita pergi lebih jauh, kita singkap kembali sirah Nabi SAW dalam menuju gerbang perkahwinan Baginda. Nabi SAW yang kita kenali seorang yang mempunyai empat sifat mulia iaitu siddiq (benar), amanah (boleh dipercayai), tabligh (menyampaikan) dan fathonah (bijaksana). Amat payah ketika itu menemui pemuda yang mempunyai keempat2 sifat mulia ini hingga Nabi SAW menjadi terkenal kerana akhlak dan peribadi Baginda SAW. Ketika itulah, seorang wanita terhormat, yang dihormati dan dipandang tinggi serta selalu membantu orang lain telah terpikat dengan peribadi Nabi SAW. 

Khadijah Al- Kubra merupakan seorang janda semasa mengahwini Baginda SAW. Kisah cinta agung ini bermula tatkala Nabi SAW yang digelar "Al -Amin" ini bekerja memperdagangkan barang milik khadijah dan mendapat keuntungan.

         Ketika itu, perbezaan umur di antara Saidatina Khadijah dan Nabi SAW ialah sangat besar. Khadijah berumur 40 tahun dan Nabi SAW baru berusia 25 tahun. Namun atas rasa cinta yang tidak berbelah bagi, dan kerana terpikat dengan akhlak Rasulullah SAW, Saidatina Khadijah sanggup melamar dan ingin mendirikan rumahtangga bersama Nabi SAW walau ketika itu Nabi SAW tidak mempunyai apa-apa. Perkahwinan Saidatina Khadijah bersama Baginda SAW sangat bahagia dengan dikurniakan dengan 3 orang putera dan 4 orang puteri. Di antaranya ialah Saidatina Fatimah RA.

            Di sini, dapat kita lihat sebenarnya faktor usia bukan lah salah satu faktor yang terlalu penting untuk membina sesebuah rumahtangga. Jika faktor suami lebih tua pun, tapi tidak matang seiring usia, masalah juga. Kematangan seseorang individu diukur bukan besarnya tempoh had umur individu itu sendiri. Tetapi realiti hakikat, bagaimana individu itu memantangkan dirinya. Mungkin dari cara kehidupan beliau, pengalaman yang dilalui dan didikan dari ibubapa. Baginda SAW sendiri dan isteri adalah contoh terbaik untuk dijadikan rujukan bagi perkahwinan berjarak usia ini. Baginda SAW walau berusia 25 tahun ketika itu, beliau tidak lepas tangan dan kekok melaksanakan tugas sebagai seorang suami. Malah berusaha membimbing isterinya bersama dalam bahtera perkahwinan mereka. 

           Dan di antara lelaki dan wanita, jika seorang wanita itu mendapat jodoh suami yang lebih muda dari usianya bukan lah suatu masalah yang besar. Ini kerana seorang lelaki memang terlahir di dalam dirinya sifat kepimpinan, melindungi dan kuat untuk menjadi suami kepada seorang isteri. Dan wanita itu sendiri, memang sudah mengetahui sifat seorang isteri perlu taat kepada suami walau suaminya lebih muda. Taatnya seorang isteri bukan disebabkan umur suami tetapi di sebabkan title suami itu sendiri. Dan memahami suami adalah ketua keluarga dan segala keputusan terletak pada tangan suami. Adakalanya mengahwini wanita yang lebih berusia bagi seorang lelaki muda ada juga baik nya. Ini kerana wanita sebegini ia cenderung kepada sifat lebih memahami, penyayang, tidak childish, mampu menjadi pendengar yang baik, penasihat yang pintar, lebih sofistikated dan berdikari. Sifat keibuan terlahir sudah kerana faktor usianya yang semakin meningkat. Pendek kata tidak banyak karenah. Seorang lelaki, sebenarnya akan datang masa mereka akan menjadi kebudak-budakan apabila bersama wanita kesayangan mereka. Dan lelaki juga memerlukan tempat untuk menyalurkan perasaan mereka apabila mereka sedang dilanda masalah yang menyedihkan. Pendek kata, lelaki juga memerlukan bahu untuk menangis! Ini kenyataan.. sebab itu sebolehnya seorang lelaki ingin mencari pasangan hidupnya kalau boleh seperti layanan ibunya.

Apabila mata bertentang, timbul satu rasa di hati. Lalu cinta dan kasih bersemi. Lalu, jarak usia ditolak ke tepi. Merasa serasi dengan apa yang dicari. Ketika itu, kita dah tak peduli walau ada yang mencaci. Yang penting kebahagiaan hati yang hakiki. Cinta bukan kerana sifat fizikal azali atau kecantikan asli, tapi bercinta lah kerana Allah, berkasih lah kerana Allah. Jika kita meletakkan semua itu di dalam hati, besar mana jarak usia kita, kalau kita yakin itu jodoh dari Ilahi, kebahagiaan sesebuah perkahwinan itu akan kita kecapi. Bawalah perkahwinan ini hingga kita di akhirat nanti untuk bersama kekal abadi.

Kalau terdengar orang lain mengherdik si pengantin di majlis walimah nanti. Balaslah..

"Itu lah namanya jodoh. Takdir Allah yang sangat unik. Pernah dengar rukun iman yang ke enam, Percaya kepada Qada dan Qadar. Nah...inilah ia. Jangan cakap makcik tak tahu pula yer.. "

Senyum tak perlu kata apa-apa..

^_^





*for others yg pernah mengatakan faktor jarak usia satu alasan menolak anda, wrong,. i just searching someone mature. something that is difficult for me to find. 

Suhaiza_Shuhaimi/AllahisEnoughforMe/17 May '15/at my hostel with my thesis in progress... =P




No comments: