"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Saturday, August 6, 2011

Tips Berjauhan Selepas Berkahwin

 
    Alam perkahwinan tersangatlah indah bagi setiap pasangan yang baru memijak kaki ke gerbangnya. Hingga disama ertikan seperti kehidupan di dalam syurga. Hidup bersama dengan insan yang mencintai dan dicintai antara satu sama lain, merupakan nikmat kehidupan dari Allah yang sangat terindah. 

    Namun perkahwinan bukan lah mempunyai panorama yang indah belaka sahaja. Banyak cabaran yang perlu ditempuhi oleh setiap pasangan. Salah satunya cabaran kepada pasangan yang terpaksa hidup berjauhan walaupun selepas berkahwin yang disebabkan oleh faktor tempat berkerja, meneruskan pengajian, kesihatan dan banyak lagi. 

Di sini ingin dikongsi bersama tips-tips bagaimana untuk menjalani kehidupan bagi pasangan yang terpaksa berjauhan selepas berkahwin. InsyaAllah, moga ianya dapat membantu kepada pasangan yang bergelar isteri.

1. Isteri yang pulang seminggu sekali hendaklah menguruskan semua kerja rumah yang sememangnya sudah menjadi tanggungjawab seorang isteri sewaktu pulang ke rumah suami. Membasuh semua baju kotor, menyidai, melipat semua kain dan tidak lupa juga untuk meng'iron' semua baju dan siap disangkut di dalam almari supaya suami mudah mengambilnya.

2. Isteri tidak dapat memasak sepanjang tiada di rumah. Hanya hari Sabtu dan Ahad sahaja baru isteri boleh memasak. Jadi isteri perlu menyiang ikan/daging/ayam, mengupas bawang dan memotong sayur. Lalu dimasukkan ke dalam bekal kedap udara, kemudian disimpankan ke dalam peti sejuk. Cara ini dapat memudahkan suami untuk memasak tanpa membuang masa dan menjimatkan tenaganya yang sudah letih seharian di pejabat.

3. Sentiasa meng'update' jadual/kalendar harian/bulanan dengan suami supaya mudah menguruskan masa balik/kembali ke rumah suami.

4. Pada sebelah pagi(sebelum pergi kerja), tengah hari(masa rehat), petang(pulang kerja) dan malam(sebelum tidur), sentiasalah menghantar mesej/call/MMS kepada suami supaya rasa lebih dekat dan tidak rasa bersendirian walau pun hidup berjauhan.

5. Apabila ingin melakukan ibadah seperti membaca Al-Quran/solat sunat/dengar ceramah di tv/radio, ajaklah pasangan sekali turut serta. Walau berjauhan, tetapi sekiranya dalam masa yang sama pasangan melakukan perkara yang sama, ianya dapat menerbitkan rasa dekat dan berkongsi antara satu sama lain.

6. Sewaktu pulang ke rumah suami, sesekali keluarlah bersama-sama seperti beriadah di waktu pagi/petang di taman, membaca bersama di kedai buku, membeli belah, menonton wayang ataupun melayari internet di kafe sambil menghirup kopi panas bersama. Dengan itu mewujudkan sifat mesra dan kegembiraan antara pasangan dan menjadikan pasangan semakin intim.

7. Sesekali balik ke rumah suami tanpa pengetahuannya. Kejutan ini mesti memberi terapi buat pasangan yang kebetulan sedang stress baru pulang dari pejabat. Wajah isteri kan penawar segala kegusaran buat suaminya.

8. Andai sibuk dengan urusan di pejabat/kuliah, ambil waktu untuk menulis email yang berbaur cinta dan ayat-ayat romantis untuk pasangan. Curahkan segala rasa kasih dan sayang di hati. Beritahu padanya betapa dia sangat berharga di dalam hidup. Dan jangan lupa selitkan kata-kata semangat/sokongan buat pasangan. Hantar ke email pejabatnya. Lihat sejauh mana, dia akan bertambah mengingati isterinya.

9. Adakalanya kejutkan pasangan dengan mengirim hadiah bukan sahaja pada tarikh istimewa tetapi pada hari-hari lain. Buktikan pada pasangan yang dia begitu istimewa dalam hidup.

10. Apabila sudah ada di samping suami, solat lah secara berjemaah bersama. Kekuatan rohani sangat penting bagi sesebuah rumahtangga. Ajaklah suami membaca al-Quran bersama atau berdiskusi secara ilmiah mengenai pendidikan agama selepas solat jemaah. Cari topik-topik yang dapat memberi input yang bagus. Di samping dapat menambah pengetahuan tentang ilmu agama, suami juga boleh memberi tazkirah kepada isteri juga kepada bakal anak-anak nanti.

11. Akhir sekali, doa seorang isteri sangat mustajab. Berdoalah supaya hubungan bersama suami diberkati, dilindungi oleh Allah senantiasa. Berdoalah supaya Allah juga melindungi si suami,memelihara kesihatannya supaya boleh menjaga dan membimbing kita hingga akhir hayat. dan jangan lupa berdoa moga Allah menyatukan kita dan pasangan di akhirat sana juga. InsyaAllah..



suhaiza_shuhaimi/AllahisEnoughforMe/August '11

*just my rational opinion,.sharing is caring..=)





No comments: