"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Wednesday, June 8, 2011

Hati Si Isteri,..Siapa yang Tahu..

     Adam dan Hawa,..adalah dua mahkluk yg dicipta oleh Allah swt utk saling melengkapi dan memenuhi hati antara satu sama lain. Adam,.adalah seorang lelaki,. manakala Hawa ialah seorang wanita., Adam (lelaki) mempunyai sifat seperti ego,.kasar dan mempunyai ciri2 kepimpinan,.namun Hawa (wanita) mempunyai ciri2 kelembutan,.tenang dan penuh kasih sayang,. Antara kedua insan ini,.hati seorang wanita mmg telah dicipta selembutnya,.walau dikasari oleh kaum lelaki,. bagi wanita sifat pemaaf mmg lahir sejati dari nalurinya,. berbanding lelaki yang lebih egois yg tidak mahu mengaku kesilapan.

     Setiap pasangan,.semestinya mengimpikan kebahgian yg berpanjangan dlm kehidupan berumah tangga,.namun utk mengecapi kebahagia itu,.berbagai ujian dan dugaan perlu dilalui terlebih dahulu. Mungkin di awal usia perkahwinan,.semuanya bahagia,.segala2nya,.nampak sempurna,.namun apabila usia perkahwinan itu menginjak,.. mungkin akan tersirat segala cacat celanya,. Di sinilah peranan setiap pasangan utk mempelajari bagaimana utk menghadapi kenyataan ini. Ada suami yg ingin segalanya sempurna utk dirinya,. apabila sudah berkahwin kelak,.selalunya di minda mereka,..selepas kahwin,.mudah,.semuanya isteri uruskan,..dari makan minum,.pakaian,.dan tempat tinggal,. isteri mesti melayan mereka umpama raja,.balik keje mesti semuanya terhidang di depan mata,.nk pakai baju ke pejabat,.semuanya sudah siap tergantung,. nak tidur,.katil sudah siap dikemas rapi,..hinggakan nk pakai stokin pun,.isteri yg sarungkan,.begitulah insan bernama lelaki (suami),.si isteri yg setia,.sentiasa mencuba melakukn sehabis baik utk suami,. menyiapkan segalanya utk memuaskn hati suami,.dgn alasan spy suami rasa bertuah dan bahgia memiliki isteri begini,..dan paling penting,.itulah tanggunjwb seorang isteri kpd suaminya,. Isteri melakukan tanpa merungut,..kalau merungut pun,. .isteri tetap buat semuanya,. Tetapi cuba si isteri buat salah,.sikit,.di marahnya,..di maki hamunnya isteri,..malah ada juga yg mengasari isteri,.. dgn cara menampar atau menolak kepala,.isteri,. Aduhai,..kasihan si wanita,. namun memang  sifat wanita itu selalu melakukan kesilapan kerana Allh mengurniakan mereka 1 akal,.sahaja jadi mereka tidak dpt berfikir panjang,..berbanding lelaki yg mempunyai 10 akal,. .

     Begitulah yg selalunya menimpa mereka,. namun hati mereka tetap kental dan tabah mengharungi semua ini,.krn hati mereka sgt mudah memaafi,. kekhilafan seorang suami,..andai ada genang air mata di wajahnya,.akan disembunyinya dalam2 di hati mereka,. kerna tidak mahu suami berasa terluka atau susah hati memikirkanya., Lagi la,.kalau yg dapat suami panas baran,.. silap sikit mmg kena tempelengnya,..namun isteri tetap sabar dgn sikap mereka,. adakala lelaki selalu cakap,.mereka sukar utk mendapat isteri yg betul2 memahami dan mendengar kata,. usah merungut wahai lelaki,.sbg suami haruslah di didik si isteri,.spt mana yg lelaki inginkan,.insyaAllah,.sbg isteri,.mereka akan mengikut kemahuan dan tunjuk ajar suami,..dgn baik,.selagi tdk brtentangan dgn agama,.akhlak seorang isteri itu cerminan peribadi suaminya,..

      Untuk menjadi seorang wanita,.isteri dan seterusnya ibu,.bukan lah perkara mudah,.terlalu byk pengorbanan yg perlu dilakukan,. saat cincin pertunangan disarungkan di jari manis si dara,.ketika itu hatinya berasa sgt gembira dan bahagia teramat sgt krn dirinya telah terpilih utk menjadi 'ibu rumah' kpd seorang lelaki,. ketika itu juga,.hatinya sudah berikrar ingin menjadi isteri yg solehah paling terbaik di dalam,..hidup bakal suaminya,.Lahirnya wanita utk menghiburkan hati seorang lelaki,.dari rusuk dekat di hati,.bukan utk disanjung,.bukan utk di caci,.namun utk dikasihi setulus hati tanpa rasa sangsi dgn kasih syg yg wanita itu beri,.begitulah sabda Ilahi,..wanita solehah hiasa duniawi,..


suhaiza_shuhaimi/AllahisEnoughforMe/June'11


No comments: