"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Monday, August 6, 2012

Diari Hamil : Sudah masuk 7 Bulan!

             Alhamdulillah... syukur kerana kini usia kandungan ku sudah mencecah 7 bulan. Perut ku dah mula nampak. Tapi kecil..tidak spt wanita hamil 7 bulan. Lebih kurang seperti 5 bulan begitu. Namun aku bersyukur krn kandungan dan bayi ini setakat ini sihat. Tidak mempunyai masalah. Cuma hb (tekanan darah) yg sesekali turun dan naik. Nak kata x makan, banyak juga aku makan. Macam-macam. Nak2 pula sekarang bulan puasa lagi la banyak aku makan. Last check-up, nurse gtahu yg baby ku maybe kecil. Risau juga aku.. normal ke? Kata nurse lain org, lain kandunganya. 

              Aku rasa bertuah kerana dalam bulan puasa ni, aku dapat pengalaman iaitu hamil ketika di dalam bulan Ramadhan. Takut juga aku, klu nanti aku berpuasa akan memberi effect yg tidak baik kpd bayi ku. Banyak research yg aku lakukan utk pastikan supaya puasa ini mampu ku tempuh walau dalam kehamilan. Alhamdulillah, setakat ini aku mampu berpuasa. Cuma akhir2 ini, aku tidak mampu melakukan ibadah itu memandangkan aku sudah masuk ke terimister ke-3. Di mana, saat bayi memerlukan banyak zat dan kalsium utk membesar dgn agresif. Jadi nak x nak, aku terpaksa mengambil jalan tidak berpuasa. Lagi pula, bila aku berpuasa si anak comelku ini mesti meragam. Menendang x henti2 dan membuatkan aku terasa amat letih sekali. Suami ku mengesyorkan supaya aku byk makan dan minum susu, berehat utk kebaikkan bayi dan diriku.       


           Apabila masuk bab solat, aku kini hanya mampu solat secara duduk kerana sakit di bahagian pinggang dan belakang. Nak berdiri pun kadang2 mengambil masa. Mujurlah ada suami yang banyak membantu dan memberi sokongan kepadaku. Bila aku duduk terlalu lama, sakit di bahagian belakang pasti menyerang. Jadi aku kena banyak berbaring dan berjalan. Kata orang, slalu berjalan akan memudahkan kehamilan. Jadi aku cuba praktikkan. Kerja rumah masih ku lakukan, kerana itu adalah tugasku sbg seorg isteri. Tak pernah aku abaikan makan dan pakaian suamiku. Nak pula bulan Ramadhan ini, aku perlu masak utk suamiku kerana mmg pe'elnya suka makan masakanku.

                Kini aku menghitung lagi 2 bulan aku akan melahirkan. Risau, takut, dan teruja semuanya ada. kuharapkan moga bayiku ini selamat dan sihat selalu. Moga2 Allah memudahkan semuanya. Takut juga,.bila fikir2kan balik pengalaman kakak2 dan mak yg melahirkan. Mesti sakit. Tapi bila difikirkan balik ganjaran sepanjang mengandung dan melahirkan seorang anak, aku menjadi senakin kuat utk menghadapinya. Terima kasih ya Allah kerana memberi nikmat dan anugerah ini utk ku rasai..alhamdulillah.


*dah scan, ana bakal dpt baby boy yg comel..syukur dikurniakan mujahid sulung!

Suhaiza_Shuhaimi/AllahisEnoughforMe/6 August '12




No comments: