"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Thursday, August 11, 2011

Jangan jadi manusia yg suka mempersendakan al-Quran dan Hadis


Teringat kisah Muhammad Al-Fateh, penakluk Kota Konstantinopel


Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, kota Kostantinopel akan jatuh ke tangan ketua yg baik, tentera yg baik dan rakyat yg baik.
(HR Ahmad bin Hanbal Al-Musnad)

Pernah didatangi seorang ketua paderi yg cuba mempersoal dan mempersendakan hadis Nabi SAW.
Dgn berkata : " Aku ada terbaca sebuah hadis mengatakan, ulama-ulama di kalangan kamu spt nabi-nabi Bani Israel. Di kalangan Bani Israel ada Nabi Isa yg boleh menghidupkan org yg mati. Sekiranya benar ulama-ulama kamu spt nabi-nabi Bani Israel maka cuba hidupkan orang yg mati!"Walau tika itu semua ulama tertunduk. Ada seorng ulama yg Allah berikan 'mukjizat' padanya. Dgn kuasa Allah, hadis nabi itu dapat dibuktikan sahih dan benar. Ulama tersebut dpt menghidupkan org yg telah mati. Akhirnya ketua paderi tersebut masuk Islam sbb terlalu takjub.

Pengajaran: jangan jadi manusia yg suka mempersendakan al-Quran dan hadis, tunduk dan rasa rendah dirilah di dalam dunia Allah ini. Segala rahsia hanya Allah yg mengetahui.

petikan dari:
Novel Sejarah Islam
Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Konstantinopel hasil tulisan Abdul Latip Talib

suhaiza_shuhaimi/AllahisEnoughforMe/August '11

No comments: