"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Sunday, August 14, 2011

Tips Menghafal Al-Quran

1. Baca ayat-ayat Al-Quran bukan setakat baca saja. Perlu memahami maksud ayat tersebut juga perlu kesabaran yang tinggi dan semangat yang berterusan.


2. Jangan baca sekali terus kemudian nak hafal . Perlulah baca berulang ulang  kali dengan melihat ayat tersebut . Baca berulang sampai rasa seperti ayat tersebut memang akan terkeluar sendiri daripada mulut anda apabila anda tidak melihat ayat tersebut  


3. Sehari kita baca dan fokus 10 ayat saja. Baca arabic, baca terjemahan dan  fahamkan ayat itu.
  
4. Jangan lupa jaga pemakanan juga. Makan buah badam, kismis dan madu. Kismis setiap hari 21biji. Makan sebiji-sebiji. Jangan lupa amalkan zikir iaitu zikirnya: ya Rahman dan ya Hakim setiap kali selepas solat dan 1000 kali sehari . Jika mampu. jika tidak cukuplah ada zikir tersebut basah di bibir kita setiap masa atau setiap kali selepas solatlah. 


5. Jangan berputus asa dan sentiasa ada rasa cinta untuk terus mengekalkan ayat Al-Quran di dalalm hati. insyaAllah. Mohon dan minta kepada Allah mudahkan segalanya. Dengan niat, azam dan tekad. InsyaAllah, boleh!


6.Jika boleh carilah seorang pesaing yang sihat dani berlumba-lumbalah untuk lebih menghafal daripada dia.


7. Contoh dan cara menghafal : pada hari Ahad, baca surah al-baqarah ayat 1-10. dan  ulangi dengan membaca ayat tersebut sahaja untuk hari itu. Kemudia hari Isnin, smbung pula ayat 11-20 dari surah yang sama. Hari selasa ayat 21-30. dan seterusnya. 


Tetapi perlu lah rajin membaca Al-Quran, faham isinya dan InsyaAllah tanam dalam hati buat kerana ALLAH, istiqamah dan jangan berputus asa.





suhaiza_shuhaimi/AllahisEnoughforMe/August '11

No comments: