"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Monday, June 1, 2015

June Kembali


"..............................................................."
" Selamat Ulangtahun Kelahiran Abang.." bisik aku di dalam hati.

    Malam yang kian pekat ini bersamaan dengan 2 Jun, tarikh yang pada aku sangat bermakna kerna satu tarikh yang sinonim dengan arwah suami. Hari ini genap 5 tahun, aku mengenali Abi. Namun hanya 3 tahun aku dapat menyambut hari ulang tahun nya bersama-sama. Selalunya jika tiba hari ini, Abi tak pernah minta hadiah atau lebih dari itu. Cukuplah aku ada di sampingnya. Kadang2 hanya ucapan dariku pun sudah buat Abi gembira.

    Teringat aku tika kali pertama aku mengenali Abi. Abi seorang yang pendiam dan jarang bercakap dgn pelajar gurl yang lain, termasuk pelajar gurl dari kelasnya. Walau aku satu tempat belajar dgn Abi, satu jabatan yang sama dan selalu bertembung di dewan kuliah, aku dan Abi tak pernah berbicara. Jika kami bertembung aku dan Abi masing-masing buat hal sendiri. Kami berbeza bidang, aku budak engineering. Majoriti pelajar kelas aku adalah lelaki. Tidak kelas Abi, yang lebih didominasi oleh kaum hawa kerna Abi pelajar IT. Bila kami perlu bergabung kelas untuk subjek teras contoh seperti subjek Tamadun Islam, boleh la nampak betapa 'nerd'nya pelajar kelas Abi yang banyak mendiamkan diri, berbanding kelas aku yang 'gila-gila' dan riuh rendah. Hehehe. Bila aku ingat balik mmg tergelak aku sendiri sebab aku boleh imbas kembali mcm mana muka menyampahnya Abi dan kawan2nya terhadap budak kelas aku. hehe

    Abi mmg ada dalam perhatian aku sebenarnya sebab aku suka caranya yang kurang bercakap. Bagi aku lelaki yang kurang bercakap tersangat la misteri dan sangat la aku berminat untuk meng'explore', Hahaha. Walau bagaimanapun aku tidak berani nak berbual or bercakap sbb aku pun jenis yang 'pemalu'.. (pemalu ke..? ahaha). Dipendekkan cerita, habis study aku ingat aku nak say hello pada Abi masa konvo aku nanti but harapan ku hampa kerna Abi memang tak datang konvo. Bila aku tanya kawan2nya, mereka cakap Abi sibuk dengan kerja. Abi pelajar yang bijak. Sampai lecturernya panggil Abi 'budak pandai'. No wonderlah before dia habis study, abi dah dapat tawaran kerja. Jadi aku decide minta no phone nya dari kawan baiknya. Actually, sebenarnya kawan baik Abi yang cuba nak tackle aku, tetapi aku lebih berminat dengan Abi dari dia. Jadi dengan berat hati, nak tak nak, dia terpaksa bagi no phone Abi padaku. Malam tu juga aku mesej Abi ucap gud nite but Abi tak reply pun. Aku hampa lagi. Aku fikir mungkin Abi dah ada someone, jadi aku lupakan saja niat aku. Tido dalam keadaan sedih. T T

    Memang aku jenis yang kalau aku rasa itu yang terbaik, aku akan cuba dapatkan. Umpama dalam 10 orang lelaki yang cuba dapatkan aku, aku tolak semua dan aku cuba dapatkan Abi. Begitulah perumpamaannya. Dalam ramai yang aku kenal, Abi sangat berbeza. Dia tidak seperti lelaki2 lain. Dia sgt humble, sederhana dan istimewa pada aku. Abi bukan lelaki yang suka bercerita pasal kereta, jenama, telefon or benda2 yang tak berfaedah. Kesederhanaan dia buat aku selesa dengan dia. Dia tidak akan sesekali menceritakan perkara baik yang dia lakukan walaupun aku rasa benda tu tersangat la baik. Dia tak pernah gunakan semua itu untuk mencuri hati aku. Benda yang paling bermakna Abi lakukan pada aku bilamana abi selalu ada dengan aku tika saat aku perlukan seseorg. Tika aku sedih, berduka or ada masalah, Abi pasti ada. Tak pernah dia pergi jauh dari aku. Dialah sahabat terbaik aku ketika itu.

   Lepas sehari aku mesej Abi tak reply, malam keesokkannya Abi reply mesej aku. Masa itu aku bersyukur sebab Abi sudi jadi sahabat aku. Ya! Memang Abi sahabat aku. Dia sahabat terbaik aku. Kerna waktu itu, aku sedang berkawan dengan insan lain. Aku sendiri tak tahu mengapa, walau aku sudah berpunya, aku masih ingin berkawan dengan Abi. Mungkin itulah namanya jodoh. Nak dijadikan cerita, waktu hubungan aku ditimpa dugaan yang maha hebat. Abi yang selalu ada menjadi pendengar setia aku, memberi nasihat dan membantu aku untuk aku pulihkan semula semangat aku. Dan akhirnya, baru aku tahu yang Abi sebenarnya meyimpan rasa padaku di dalam hatinya sejak kami menuntut di tempat belajar bersama. Dia melamar aku dgn menyatakan hasratnya kepada orang tua ku. Abi lelaki pertama di dalam hidupku yang memegang kotak cincin yang terbuka berwarna merah di tangan nya sambil menyebut ayat padaku "Will you marry me?" seraya tepat memandang aku. Aku masih ingat semua itu. Betulkan aku cakap. Lelaki yang pendiam terlalu lah misteri dan misterinya itu kita tak akan jangka.  

    Hinggalah aku menjadi suri di hatinya, Abi tidak pernah berubah. Malah dia sentiasa cuba memberi yang terbaik padaku. Kalau urusan membeli barang, dia lebih utamakan aku dan anaknya berbanding diri sendiri. Memang itu lah Abi, dia ingin kan yang terbaik buat aku dan anaknya. Hingga ke akhir hayatnya, dia masih mengambil berat tentang aku dan anak2nya. Sentiasa memberi dan memberi. Walau kehendak dirinya sendiri tidak dipenuhi. Baginya asal aku dan anak sentiasa merasa cukup dan bahagia. 

      Sebetulnya, apa yang ingin aku sampaikan. Sepanjang hayatnya bersama, Abi telah melaksanakan tanggungjawab sebagai 'imam'ku dengan baik sekali. Tidak apa yang aku simpan lagi di dalam hati ini kerna dia telah menjadi seorang anak, suami dan ayah yang terbaik. Moga2 darjatnya juga adalah di tempat yang terbaik di sisi Allah swt hendaknya. In Shaa Allah.



Ya Allah...
Kau ampunkan lah segala dosa suamiku,
Kau permudahkan lah segala urusannya di sana,
Kau berikanlah dia kekuatan, ketabahan dan ketenangan di sana,
Bimbinglah dia ya Allah,
Terangilah dia dengan cahayaMu di sana,
Tunjukkan lah dia jalan.

Ya Allah...
Kau tempatkan lah rohnya di kalangan orang yang beriman dan bertakwa,
Jangan lah kau bebani dia, beban yang tak sanggup dia memikulnya,
Kasihani lah dia ya Allah,
Sesungguhnya dia seorang anak, suami dan ayah yang baik,
Jika dia ditakdirkan suami yang terbaik di sepanjang hayatku,
Kau pertemukan lah aku dan dia nanti di syurgaMu..

Amin...









Suhaiza_Shuhaimi/AllahisEnoughforMe/2 June '15/at my hometown with my lovely sons..


   





No comments: