"Manusia adalah selemah-lemah makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT.,dunia hanya sementara, akhirat adalah selamanya., be a truly muslimah..InsyaAllah.."

Wednesday, July 6, 2011

Pengajaran Daripada Allah...

     Setiap yg berlaku ada hikmah dan penyebabnya. Dan yang menyebabkan ianya berlaku hanya Allah SWT yg Maha Kuasa. Satu persatu tabir hijab hidup ini di buka olehNya utk membuktikan Allah itu Maha melakukan segala2nya terhadap mahkluknya. Bila disingkap soal jodoh dan kematian, tiada siapa yg bisa mengetahui kecuali Allah yg Maha Mengetahui.

    Namun disebalik segala kejadian ada terselit pengajaran dari Dia. Kita selalu menginginkan sesuatu yg bukan benar2 menjadi milik kita. Ternyata mmg lumrah sifat manusia yg tdk pernah merasa cukup dgn nikmat kurniaan yg dikirim selama masih bisa menghirup udara kehidupan. Lazimnya, sesuatu yg tersurat itu belum tentu sama spt yg tersirat. Setiap apa yg berlaku lahir dan zahirnya mungkin tdk spt rohaniah. Allah Maha Mengetahui. Siapa yg bersalah dan siapa yg dipersalahkan? Namun ini bukan lah soal siapa salah atau siapa yg benar, akan tetapi sikap segelinitr yg sering menyalahkan takdir atas apa yg berlaku. Sedangkan apa yg lahir di bibir tdk sama spt hati nurani!

    Subhanallah,.sesungguhnya kasih syg Allah terhadap hamba yg daif dan lemah sgt terang dan jelas di depan mata. Adakalanya tidak kita nmpak krn hati penuh debu hitam dan noda. Namun,.kasih syg Allah itu sentiasa menyelamatkan insan2 yg lemah ini,.dgn berbagai cara. Alhamdulillah,,.syukran kpd Pencipta yg tdk pernah hbis kasih sygnya. Mujur andai bukan krn kasih syg Allah ini,.insan yg lemah pasti ditindas dan dianiaya. Ada juga yg menggunakan istilah iman dan takwa sbg alasan utk mengaburinya. Astagfirullahalad'zim.. mengapa manusia kini dgn mudah mempermain dan mempergunakan istilah itu utk kepentingan peribadi. Sudah byk insan begini,.jadi mari berhati-hati..takut meracuni diri dan mambuat kita buta serta tuli.

    Begitu pantas masa berlalu, hingga kadang2 kita hampir lupa, siapa kita? di mana kita? dan apa yg kita mahukan dlm hidup di dunia? Persoalan demi  persoalan ini perlu kita tanya pd diri spy sentiasa kita sedar utk apa kita diwujudkan di bumi ini. Benar! Kehidupan kita singkat. Tapi cuba selami dan muhasabah diri adakah kita benar2 menghayati tentang makna kehidupan yg singkat itu! Ataupun ianya hanya satu ayat yg digunakan utk mengaburi hati2 yg lemah. Adakah kita benar2 merasai atau melalui kehidupan singkat yg kita wujudkan itu! Jawapanya hanya ada pada insan yg mengetahuinya. Ingat! Allah Maha Mengetahui. Seadainya Dia menginginkan sesuatu itu terjadi, maka jadilah ia!



* Allah itu telah cukup buatku,.hanya dia yg benar2 mengajarku erti keikhlasan dan cinta dlm hidupku. Dan dia juga telah menemukan aku dgn insan yg benar2 menghargai dan ikhlas mencintaiku. Kerana Allah membuatku jatuh cinta hanya dgn insan yg membuatkan aku jatuh cinta pada Tuhanku.


suhaizashuhaimi/AllahisEnoughforMe/July '11

No comments: